tirsdag 28. mai 2013

Pumpkin Ale oppskrift

Oppskriften er basert på 25 liter, jeg fikk ett utbytte på 20,5 liter.

Malt:
Maris Otter     5 kg
Melanoidin     0,45 kg
Chrystal 60    0,5 kg
Gresskar       2,2 kg

Humle:
Hallertau   28 g  60 minutter 4,8% gir 16 IBU
Hallertau   28 g 5 minutter 4,8% gir 3 IBU

Annet: 2 tsk fersk ingefær i skiver, 2 stk eple og kanel teposer og en knivsodd servomyces

Gjær:
WLP007

Originaloppskriften inneholder biscuit malt, det hadde jeg ikke for hånden og brukte melanoidin i stedenfor.

Gresskaret er lokalprodusert av en bonde i Østerhus, det veide ca 6 kg. Jeg delte Gresskaret i 2 og skar ut fruktkjøttet i små terninger. Disse bakte jeg i ovnen på 175 i ca 50 minutter. Når gresskaret begynner å bli gyllent på toppen, er det ferdig.
Ferdig bakt gresskar tilsatte jeg i meskegryta
Ingefær og teposer hadde jeg oppi gryta v flameout, silte disse av etter avkjøling.

Jeg mesket i 60 minutter på 65 grader, varmet opp til 78 grader og holdt tempen ca 10 minutter.
Vasket ut med 85 grader varmt vann til jeg satt igjen med ca 24 liter vørter.
Koking i 60 minutter med humletilsettinger på gitte tider. Jeg bruker humleposer for å unngå for mye humlerester i vørteren.

IBU 19
Jeg bruker nå en Android app på tlf som heter Brewzor Pro BETA for å regne ut IBU Tinseth.

OG målt til 1060 gjæret i 18 dager - FG 1008. Dette gir 7,4% + 4 g sukker pr liter= 7,7%

Utrekning av alkohol foregår slik:

4 g sukker tilsatt pr liter gir 0,3% alkohol
OG-FG/7+0,3

Satte dunken kaldt etter 18 dager og tappet om til ny dunk, hvor jeg hadde tilsatt 4 gram pr liter sukker kokt opp i en dl vann.
Flasket og satte varmt i 14 dager.

Pumpkin Ale er ett av de beste øl jeg har laget. Den smaker temmelig kålrot de første 2 mnd etter flasking,  etter 3-4 mnd lagring smaker den utrolig bra. Denne skal jeg lage på nytt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar